Det er aftenskolens bestyrelse, som ansætter skolelederen til at varetage skolens daglige drift, der omfatter såvel det pædagogiske som det administrative arbejde.
I kølvandet på årsmødebeslutningen "LOF rustet til fremtiden" er der nu en række afdelingsfællesskaber i LOF.
Et afdelingsfællesskabs bestyrelse består af formand, næstformand og skoleleder fra hver afdelingsbestyrelse. Afdelingsfællesskaberne har to medlemmer i LOF's landsstyrelse, hvor fællesskabets formand er det ene medlem, mens der vælges en person mere. Konstitueringerne havde deadline 15. september 2022.
Afdelingsfællesskaberne har udarbejdet samarbejdsaftaler med beskrivelser om ambitionerne for samarbejdet. Se også guiden til samarbejdsaftaler.
Du kan desuden se vedtægterne for afdelingsfællesskaberne.
Folkeoplysningsloven stiller ingen formelle krav til lederens pædagogiske og administrative kvalifikationer, men lederen skal kunne koordinere, planlægge og tilrettelægge skolens samlede virksomhed efter de overordnede retningslinjer, som bestyrelsen afstikker. Herudover skal lederen kunne samarbejde med lærerne, myndighederne og de øvrige oplysningsforbund i kommunen, samt deltage i møder med andre samarbejdspartnere, ligesom der vil være møder med kommunale repræsentanter med videre.
Lederens rolle som samlende og inspirerende figur over for underviserne er vigtig, da undervisningen ofte er geografisk meget spredt, og der derfor ikke af sig selv opstår et egentligt pædagogisk miljø.
Det er vigtigt, at lederen har kendskab til lokalmiljøet i det område, hvor aftenskolen virker. Det giver skolelederen bedre muligheder for at vurdere hvilke behov og nicher, der er lokalt.
Bestyrelsen aftaler sammen med skolelederen, hvilke opgaver skolelederen skal løse og hvilke opgaver, der ligger hos bestyrelsen. En stillingsbeskrivelse vedlagt ansættelsesbeviset er med til at sikre gennemskuelighed i opgavefordelingen.
Eksempler på arbejdsopgaver:
Ansættelse og afskedigelse af lærere og andet personale
Udarbejdelse af program, herunder program på hjemmeside
Står for at alle program punkter bliver markedsført
Forslag til budget og handleplan
bogføring
Ansøgning og afregning af tilskud
Administration herunder registrering af deltagere i ASA
Deltagelse i bestyrelsesmøder
Deltagelse i møder med samarbejdspartnere herunder andre oplysningsforbund
Deltagelse i kurser og møder, som landsorganisationen afholder
Ansøgning om tilskud
Skolelederen sørger for i samarbejde med bestyrelsen at søge kommunen om kommunalt tilskud, typisk i september, oktober eller november. Læs mere i kommunen/kommunernes kommunale retningslinjer for folkeoplysningen.
Planlægning
Skolelederen udarbejder i samarbejde med bestyrelsen i efteråret forslag til næste års mål og handlingsplan (kurser, foredrag, oplevelser, 10 % arrangementer, indtægtsdækket virksomhed med videre) på baggrund af:
Ønsker fra skoleleder, bestyrelse, lærere, deltagere, ikke deltagere og samarbejdspartnere.
Budget udarbejdes i relation til tilskud og handleplan.
Undervisere og lokaler
Skolelederens opgaver er løbende at sikre, at de nødvendige lærerkræfter er til stede, og at undervisningen kan afvikles i egnede lokaler.
Indgåelse af læreraftaler.
Lærermøder, lærerpleje.
Ansøgning om tildeling af kommunale lokaler i henhold til de kommunale regler.
Ansøgning om tilskud til egne eller lejede lokaler i henhold til de kommunale regler.
Kursusprogram
I takt med at læreraftaler og lokaleforhold falder på plads, kan kurserne lægges på hjemmesiden og lægges i ASA.
Tilmeldinger og deltagerbetaling
Deltagerne tilmelder sig via hjemmesiden.
Holdstart og opfølgning
Skolelederen giver besked til læreren, når et kursus er klar til start. Læreren modtager holdliste og sørger for, at eventuelt ubetalt deltagerbetaling bliver betalt af deltagerne. Ønsker afdelingen en tilbagemelding fra deltagerne på forløbet som led i kvalitetssikring, kan det anbefales at bede deltagerne svare på et evalueringsskema.
Lønudbetaling
Skolelederen sørger løbende for, at undervisere og andre ansatte aflønnes.
Økonomi
Skoleleder, kasserer eller bogholder fører løbende regnskabet. Læs mere om økonomi i afsnit 9.
Hold- og deltagerstyring
I forbindelse med styringen af de enkelte hold er det vigtigt at have de vedtagne budgetforudsætninger i baghovedet, specielt med hensyn til vedtagelser om:
Antal hold
Antal deltagere pr. hold
Antal timer
Timepris pr. Deltager pr. hold
Indberetning
Skolelederen skal indberette virksomheden til kommunen i henhold til de kommunale regler og til Landsorganisationen.
Samarbejdspartnere
Skolelederen har sammen med bestyrelsen ansvar for, at antallet af samarbejdspartnere løbende fornys og udvikles. Mange samarbejdspartnere stiller både med deltagere og potentielle lærere og/eller foredragsholdere.
Folkeoplysningsloven stiller ingen formelle krav til undervisernes kvalifikationer, men da de er afgørende for skolens succes, er det væsentligt at ansætte de rigtige. Det er en god idé at afholde en samtale med potentielle undervisere forud for en ansættelse.
Her følger nogle stikord, som kan anvendes som forberedelse til samtalen:
Kendskab til undervisning i aftenskole
Uddannelsesmæssig baggrund
Faglige kvalifikationer
Selvlærte kvalifikationer (erfaringer)
Pædagogiske kvalifikationer i forhold til målgruppen (voksne, børn, blandet)
Undervisningserfaring
Hvilke fagområder dækker ansøgeren
Gensidige forpligtelser
Foreningen/skolelederen forpligter sig til:
At holde underviseren underrettet om de gældende regler og ændringer for det lovområde, undervisningen er etableret under.
At undervisningen aflønnes i overensstemmelse med kravene til løn- og andre ansættelsesvilkår
At formidle tilbud om kurser og andre tilbud i skolen og landsorganisationen.
Underviseren forpligter sig til:
At møde velforberedt til den aftalte tid.
At meddele skolelederen ændringer i forbindelse med tid og sted for undervisningen.
At udføre den aftalte undervisning loyalt i overensstemmelse med skolens og landsorganisationens idé samt den til enhver tid gældende lovgivning og retningslinjer for undervisningen, der er fastsat af tilskudsgivende myndigheder.
At holde sig ajour med holdlister og deltagere.
At virke som bindeled mellem skoleleder/bestyrelse og kursister med relevant information mellem disse.
At deltage i møder for undervisere, der arrangeres af skolen i ansættelsesperioden.
Undervisermøder
Undervisermøder bidrager til at holde et højt informationsniveau og samtidig inddrage i dem i skolens arbejde.
Der bør som minimum afholdes et årligt møde ved sæsonstart. Møderne kan tilrettelægges på mange måder, eventuelt med inspirerende oplægsholdere, temaarbejde på tværs af fagene, nye pædagogiske input med videre.
Deltagelse i undervisermøder er en del af lønnen på linje med forberedelse. Underviserne skal derfor ikke have løn for at deltage. Aftenskolen kan i princippet kræve mødepligt til undervisermøder.