LOFnet
Vesterbrogade 35, 2. tv
LOF på Facebook18. april 2023
Kreativitet, keramik og kommunikation var på dagsordenen, da skoleledere mødtes på Fuglsangcentret i Fredericia til skoleledertræf 13. - 14. april 2023.
Hvordan får vi flere med i fællesskaberne? Hvordan står det til med folkeoplysningen? Hvordan kan de kreative fag udvikles?
Der var lagt op til spændende diskussioner, inspiration og erfaringsudvekslinger på årets første skoleledertræf.
Flere med i fællesskaberne
Markedsføring spiller en helt central rolle i arbejdet med at få alle tilbage efter corona og endnu flere med i de folkeoplysende fællesskaber i afdelingerne.
Kommunikationsbureauet Buchs var derfor inviteret med til at give en rundtur i digital markedsføring med særligt fokus på sociale medier.
”Jeg tog tre centrale pointer med fra oplægget. Nemlig: 1. Tag udgangspunkt i strategien, 2. Husk målgruppens drømme, ønsker og menneskets natur og 3. Tag beslutninger på baggrund af data. Med oplægget har vi et styrket fælles afsæt for det vigtige arbejde med markedsføring. I løbet af 2023 vil der komme flere kurser og webinarer om emnet”, siger Louise Wiederquist, der er kommunikationskonsulent i LOF.
Kreativiteten i centrum
Som en del af LOF's strategi er der lagt op til at styrke kreativiteten. Det blev brugt som afsæt til at begynde processen med at nytænke de kreative fag med inspiration for et besøg på det fantastiske keramikmuseum CLAY og Vifo's podcastserie "Folkeoplysning på lyd". Det gav plads og tid til en række gode og interessante diskussioner og helt konkrete ideer til nye kurser indenfor de kreative fag. Både under besøget på museet og om aftenen, hvor debatten fortsatte i bløde møbler.
"Der sker noget helt unikt, når vi mødes på tværs af organisationen - og især som her, når vi kan mødes i en unik ramme som CLAY. Ideerne myldrer frem, fordi vi kan inspirere hinanden og skabe rum til at tænke store tanker", siger Dorthe Lykke Olesen, der er udviklingskonsulent i LOF.
Folkeoplysning er vigtigere end nogensinde
Til tonerne af "Kom, maj, du søde, milde" blev fredagen skudt godt i gang. Sekretariatsleder Per Paludan Hansen kridtede banen op med afsæt i LOF's strategi.
"Vi står et godt sted, fordi vi er blevet stærkere sammen. Vi er ikke det største oplysningsforbund, men vi evner at arbejde smart, agilt og med stor fleksibilitet. I 2022 er vi næsten tilbage på det samme aktivitetstal som i 2019, selvom de første tre måneder af året var påvirket af corona. Nu mangler vi de sidste deltagere", siger han.
Inden udgangen af 2025 skal LOF være større målt på timer, have en stærkere organisation, være en troværdig samarbejdspartner og have sat en dagsorden.
"Folkeoplysningen er vigtigere end nogensinde. Vi har en rolle og et ansvar, og jeg mener, at der er flere, der ville have godt af at være en del af fællesskabet hos os. Her får man nemlig mere end aktiviteten. Vi skal derfor med strategien styrke LOF", siger Per Paludan Hansen.
Fælles indsatser med stor forskel
I LOF er der allerede mange gode eksempler på samarbejder, der både styrker den enkelte afdeling og hele organisationen. Det gælder blandt andet Oplev Danmark, Bag om smagen og samskabelse.
Et andet område med stort potentiale er LOF Online, der blev præsenteret af Susanne Henriksen, der er skoleleder i LOF Øresund.
"Onlineundervisning har et enormt potentiale i at få flere med i fællesskaberne, da det indeholder elementer som tilgængelighed, fleksibilitet, fællesskab og digital dannelse", siger hun.
Arbejdet med LOF Online vil med en arbejdsgruppe på tværs af landet blive udviklet. Vil du være med i gruppen, så send en mail til dlo@lof.dk
Her kan du finde alle præsentationer fra skoleledertræffet