Sådan prissætter du forårsprogrammet

Sådan prissætter du forårsprogrammet

Af Christian Federspiel, organisationskonsulent i LOF’s landsorganisation

16. november 2023

Inden vi ser os om, står januar for døren, hvor der traditionen tro bliver sat mange nye hold i gang. Her bliver mange eksisterende hold også kopieret, og kursisterne er generelt glade for at være forhåndstilmeldt og dermed være sikret en plads. Men når automatpiloten kører, kan man risikere at glemme at kigge deltagerprisen efter i sømmene. 

I foråret oplevede vi en større lønregulering og senest har MobilePays ændrede prisstruktur betydet, at der kan være grund til at regulere deltagerprisen på holdene. 

I LOF har vi tidligere brugt tommelfingerreglen, at deltagerprisen var ca. kr. 45,- pr. almindelig lektion. Den regel blev erstattet af en ny tommelfingerregel med en deltagerpris på omkring kr. 50,- pr. lektion, men hvad skal den være i 2024? 

I håndbogen på LOFnet er der et kapitel om økonomi- og budgetstyring, som er en god hjælp, når afdelingens hold skal prissættes. For at være helt skarp på dækningsbidraget på et hold, kræver det nemlig, at vi aktivt tager stilling til forskellige parametre, som er op til den enkelte afdeling. Her er det dog vigtigt at huske, at tilskudsgraden kan være forskellig fra kommune til kommune. 

Vi kan antage, at der ydes tilskud med 1/3 på almindelig undervisning, 8/9 ved handicap og 5/7 ved instrumental. Men flere kommuner rundt om i landet giver faktisk også 5/7 i tilskud til aktiviteter i tyndt befolkede områder (landdistrikter), da det kan være sværere at fylde et hold op i disse områder.  

Hvis vi skal finde holdprisen, skal vi konkret vurdere følgende: 

  1. Hvad skal administrationsgebyret deltager være?
  2. Hvor meget forventes der at skulle til for at markedsføre holdet?
  3. Er der eventuelle lokaleomkostninger forbundet med afviklingen af holdet?

De tre ovenstående parametre kan være forskellige fra afdeling til afdeling, da de lokale forhold kan være meget forskellige. Det er dog vigtigt at holde for øje, at den samme type hold koster det samme i egen afdeling.  

I prissætningsarket kan vi indsætte markedsføringsbidraget i afdelingens budget. Det vil sige, at vi kan dividere markedsføringsbudgettet ud på antal hold. Hvis en afdeling har 50 hold pr. år og afsætter kr. 1.500, vil der så være 75.000 kr. til markedsføring. Beløbet kan så puljes og bruges i løbet af året. 

Dækningsbidraget udgør den andel, der er i overskud til lederlønnen udover de kr. 44,04, der pt. er satsen man får tilskud for.  

Det er også interessant at se, hvordan lokalelejen påvirker deltagerprisen, da det kan variere i forhold til den type facilitet, der skal bruges til holdet. 

Selvfølgelig er der mange principielle beslutninger, der skal tages. De tages bedst i en dialog mellem skoleleder og bestyrelse. På den måde har alle et indblik i processen med at sikre indtægt til foreningen, 

Så for at svare på det indledende spørgsmål. Tommelfingerreglen for 2024 er nok en anelse mere kompleks, men et sted mellem 55 kr. og 60 kr. pr. lektion pr. deltager er ikke ramt helt ved siden af. På den måde er der midler til løn, udvikling og branding. 

Midler fra Lokalforeningspuljen udvikler aftenskolen

  • 18. april 2024 - Iderigdommen i den første ansøgningsrunde i 2024 til Lokalforeningspuljen blomstrer. Nu har ni projekter fået midler.

Så er vi klar med nyhedsbreve 2.0

  • 15. april 2024 - Magien sker stadig via lof.dk/umbraco som nu. Så når du skal lave nyhedsbreve og sende dem ud, skal du egentligt blot gøre, som du ”plejer”....

Årsmøde sætter fokus på folkeoplysningens rolle i et samfund med vilde problemer

  • 10. april 2024 - Vi lever i et samfund med skiftende kriser, hvad betyder det for folkeoplysningen? Det sætter vi fokus på fra forskellige vinkler, når vi mø...