LOFnet
Vesterbrogade 35, 2. tv
LOF på FacebookDet er ifølge folkeoplysningsloven muligt at få tilskud til aktiviteter for børn og unge, også selv om foreningens primære formål ikke er at udbyde sådanne aktiviteter.
I folkeoplysningslovens kapitel 2, § 5 hedder det, at "en folkeoplysende forening kan tilbyde virksomhed efter både kapitel 4 og kapitel 5. Folkeoplysningsudvalget afgør ud fra en vurdering af foreningens hovedvirksomhed, om foreningen skal betragtes som en folkeoplysende forening, der tilbyder folkeoplysende voksenundervisning, eller som en folkeoplysende forening, der tilbyder frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde".
I de tilfælde, hvor en forening tilbyder aktivitet efter begge definitioner, skal foreningen opfylde de krav til foreningsdannelse, der stilles til deres hovedvirksomhed. Er man således primært en aftenskole, skal foreningen leve op til de krav om foreningsdannelse og administration af tilskud, der fremgår af lovens kapitel 4.
En forening kan altså søge tilskud efter både kapitel 4 og kapitel 5. Det modtagne tilskud skal altid anvendes og afregnes efter den tilskudsform, hvortil de er bevilget. Hvis man som aftenskole modtager tilskud efter lovens kapitel 5, skal disse også anvendes og afregnes efter lovens regler og forskrifter for kapitel 5.
Drejer det sig om aktivitet eller undervisning for børn og voksne sammen, vil tilskudsregler og så videre stadig tilhøre folkeoplysningslovens kapitel 4, mens rene aktiviteter for børn og unge hører under folkeoplysningslovens kapitel 5. Loven fastslår i § 2, stk. 2 disse to muligheder.
Når det drejer sig om undervisning af børn og voksne sammen, er der ikke i loven nærmere specificeret en maksimumsgrænse for antallet af børn (under 18 år) på holdene. Det skal blot stå i et rimeligt forhold til antallet af voksne. Her vil det være en god idé at spørge kommunen eller folkeoplysningsudvalget, hvis man er i tvivl om, hvordan det fortolkes lokalt.
I folkeoplysningslovens forstand er undervisning defineret, ved at virksomheden af en lærer, som aflønnes i overensstemmelse med de centralt fastsatte lønregler. Tilskuddet til undervisning er bundet til nedbringelse af udgifterne til lærer- og lederløn. Loven giver ikke mulighed for undervisning af rene børnehold efter kapitel 4.
Folkeoplysende virksomhed, der ikke forestås af en lærer, kaldes aktivitet, og er det, der foregår efter lovens kapitel 5. Tilskuddet her er ikke bundet til bestemte udgiftstyper, for eksempel løn til lærere. Et aktivitetstilskud kan således anvendes frit inden for de regler, der er fastsat af kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune.
Er man I tvivl, kan man altid rette henvendelse til kommunens sagsbehandler eller konsulent på området og hør nærmere om de kommunale betingelser og regler for aktivitet efter folkeoplysningslovens kapitel 5.