5.6 Arbejdstidregistrering

5.6 Arbejdstidregistrering

Med den lovpligtige tidsregistrering skal alle lønmodtagere i Danmark i princippet tidsregistrere fra d. 1/7 2024. En medarbejders registrering af arbejdstid er principielt uafhængig af aflønningen af medarbejderen.

Derfor skal aftenskoler også have en politik for arbejdstidsregistrering, der blandt andet udgør en del af dokumentationen for, at aftenskolen har iværksat de nødvendige tiltag for at overholde reglerne i arbejdsmiljø- og arbejdstidsloven.

Det er vigtigt, at aftenskolerne har politikken på plads, så medarbejderne, herunder underviserne, kan tilgå den og se, hvilke regler der gælder på arbejdspladsen. Derudover skal aftenskolen også kunne fremvise den, hvis I bliver bedt om det af fx. arbejdstilsynet.


Politikken for registrering af arbejdstid skal blandt andet indeholde:

  • Definition af arbejdstid (og hvad der ikke er arbejdstid)
  • Hvad der skal registreres samt hvordan og hvornår
  • Sanktioner, hvis en medarbejder ikke tidsregistrerer
  • Hvordan aftenskolen kontrollerer de registrerede data (for at sikre dokumentation for overholdelse af reglerne)
  • Hvordan det sikres, at alle data er korrekte
  • Hvordan det sikres, at medarbejderne ikke overskrider reglerne om maksimal ugentlig arbejdstid, pauser etc.


Ovenstående er eksempler på, hvad en aftenskoles politik for arbejdstidsregistrering skal indeholde, så aftenskolen kan dokumentere, at der er iværksat tiltag, som gør, at medarbejderne kan overholde relevante regler og krav. Du kan finde en skabelon til politikken til download.

Materialer til download