Facebook: Find vej i konkurrencereglerne

Det kan hurtigt blive en dyr oplevelse at overtræde konkurrencereglerne på Facebook.

Konkurrencer på Facebook kan være en effektiv måde at nå ud til flere mennesker, nye målgrupper og i sidste ende flere kunder. Men inden du kaster dig ud i at lave en konkurrence, skal du lige have styr på et par ting.

Formål
Start med at definere, hvad målet med konkurrencen er. Så kan du nemlig måle effekten af konkurrencen senere. Skal konkurrencen give mere synlighed? Mere trafik til hjemmesiden? Eller noget helt tredje?

Præmien
Vælg altid en præmie, der er relevant for målgruppen. Husk også, at præmien skal være nem at bruge og give værdi for dig og din afdeling. Det kunne fx være en billet til et foredrag, en julekrans bundet af en underviser eller en plads på en byvandring.

Hvad koster’n?
I princippet er der ikke nogen begrænsning på, hvor stor en værdi præmien må have. Men det er værd at skrive sig bag øret, at langt de fleste konkurrencer er omfattet af gevinstafgiftsreglerne. Det betyder, at gevinsterne er skattefrie for vinderne. Men at arrangøren skal betale en afgift på 17,5 pct. af den del af gavens værdi, der overstiger 200 kr., hvis gevinsten består af kontanter eller gavekort.

Det er værdien af den enkelte gevinst, der skal måles i forhold til beløbsgrænsen. Du må derfor gerne udlodde fem billetter á 200 kr. uden at skulle betale gevinstafgift. Du skal desuden være opmærksom på, at det er salgsværdien af ”varen”, som er afgørende for, om der skal betales afgift.

Hvad siger reglerne?

Ifølge Facebooks konkurrenceregler må du gerne kræve, at folk skal:

  • ”Synes godt om” dit opslag for at deltage
  • Kommentere på dit opslag for at deltage
  • Lave opslag på din side for at deltage
  • Sende en besked til din side for at deltage

Men du må ikke kræve, at folk skal:

  • Dele dit opslag for at deltage
  • Dele din side for at deltage
  • Synes godt om din side for at deltage
  • Tagge sig selv eller venner i et opslag for at deltage

Husk også

Det er også vigtigt, at du altid skriver, at din konkurrence på ingen måde er støtte, sponsoreret, administreret eller på anden vis forbundet med Facebook.

Sker der noget ved at bryde reglerne?
Måske tænker du, at det ikke gør noget med de der regler, fordi mange andre ikke overholder dem. Men hvis Facebook eller Forbrugerombudsmanden fanger dig i at overtræde reglerne, risikerer du en bøde og i værste tilfælde, kan Facebook vælge at lukke din side ned.

Udover Facebook egne konkurrenceregler skal du også forholde sig til den danske lovgivning om konkurrencer på Facebook og markedsføring på sociale medier.

Her skal konkurrencernes vilkår og betingelser være tydelige for deltagerne.

Det vil sige, at man skal oplyse om:

  • Eventuelle aldersmæssige og/eller geografiske begrænsninger
  • Den enkelte præmies værdi
  • Gevinstchancen og hvor mange præmier der indgår i konkurrencen
  • Udvælgelsesproceduren – dvs. hvordan vinderen bliver fundet
  • Hvornår vinderen trækkes
  • Hvor og hvornår vinderens navn offentliggøres
  • Betingelser for levering, afhentning og forældelse af gevinster

Så hvad kan jeg skrive?
Det kan godt være en jungle at finde rundt i alle reglerne. Her er derfor et forslag, hvor du overholder alle regler.

KONKURRENCE

Vær med i konkurrencen, når vi udlodder ti billetter til foredraget med Anne Hjernøe 5. maj 2024 i Taastrup. Hver billet har en værdi af 199 kr.

For at deltage i konkurrencen skal du kun gøre to ting.

  1. Like opslaget
  2. Fortælle os, hvorfor du skal vinde

Psst ... Vi bliver selvfølgelig også glade, hvis du vil dele opslaget, men det er ikke et krav for at være med i konkurrencen.

Vi trækker vinderne fredag 1. maj 2024, som får direkte besked her i kommentarfeltet. Præmien kan ikke ombyttes til kontanter eller et andet foredrag.

Denne konkurrence er på ingen måde er støtte, sponsoreret, administreret eller på anden vis forbundet med Facebook.

Tre tips på falderebet

  1. Gør det nemt at deltage i konkurrencen – vær kortfattet og præcis i din tekst. Vis tydeligt, at opslaget er en konkurrence
  2. Konkurrencens billede skal skille sig ud. Vi mennesker bliver dagligt udsat for et utal af billeder og tekst i vores feed, så gør dig umage.
  3. Husk at evaluere på din konkurrence – hvad gik godt, og hvad kan blive bedre til næste gang